Sehnat last minute ubytování v českých hotelech a penzionech byla letos v létě fuška. Obzvlášť v oblíbených destinacích, jako jsou třeba jižní Čechy. Rezervační systémy často hlásily vyprodáno a zbývající nabídka byla mnohdy hodně omezená.
Důvod je zřejmý. Česko se stalo oblíbeným dovolenkovým cílem a nikdy v porevoluční historii nebylo navštěvované víc než teď. K radosti tuzemských hoteliérů a vůbec všech, kdo mají co do činění s cestovním ruchem.
Obdobné je to všude po světě. Dobrá ekonomická situace, a především nízkonákladové létání udělaly z cestování masovou záležitost. Cestovní ruch loni vzrostl o 4,6 procenta, což bylo mnohem více než celosvětová ekonomika, která stoupla o tři procenta.
Na globálním hrubém domácím produktu se cestovní ruch loni podílel 10,4 procenta a nabízel 313 milionů pracovních míst. Na světové zaměstnanosti tak měl cestovní ruch podíl 9,9 procenta, což znamená, že jedno z deseti pracovních míst na světě je v turistice. Jen loni vzniklo v cestovním ruchu sedm milionů pracovních míst. Vyplývá to ze zprávy, kterou před časem zveřejnila Světová rada cestování a turistiky (WTTC).
Ve světě vznikají nové a zajímavé koncepty hotelů a restaurací, které cílí na náročnou klientelu. Hodně sázejí na originální design a dobré služby, aby se odlišily od konkurence. Dobře je to koneckonců vidět i u nás. Ubytovat se můžeme třeba v hotelu postaveném z námořních kontejnerů, v bungalovu v korunách stromů nebo v nově otevřeném brněnském hotelu, kde místo běžného pokoje najdete filmovou scénu a můžete se stát její hlavní postavou.
Být jen jiný ale nestačí. Podle Petra Boráka, který spolu se svým bratrem před osmi lety otevřel úspěšný wellness hotel v Luhačovicích a naučil Čechy na luxusní dovolenou, závisí úspěch hotelu hlavně na dobrém personálu.
„Tenhle byznys je primárně o lidech. A jak se váš zaměstnanec vyspí, takovou pak odvede službu. Proto je poslouchám a snažím se odstranit, co jim vadí, když můžu. Je to jako výchova dětí,“ řekl Borák v nedávném rozhovoru pro Forbes.cz.
Na výchovu těch nejlepších šéfů hotelů se specializuje několik švýcarských univerzit. Jejich absolventi můžou pracovat v nejprestižnějších hotelech světa, na výletních lodích, ve vyhlášených barech nebo restauracích. Na prestižních školách už studuje i několik Čechů.
Je mezi nimi i dvacetiletá Daniela Součková z Prahy, která od ledna letošního roku studuje na vyhlášené univerzitě Glion, jež svoje studenty připravuje na kariéru v mezinárodním managementu pohostinství.
Daniela Součková studuje na švýcarské univerzitě Glion od letošního ledna. Foto: Jan Schejbal
„V Praze jsem studovala všeobecné gymnázium, které nebylo nijak jazykově zaměřené, a do poslední chvíle jsem nevěděla, co budu dělat, jen to, že mě baví jazyky a cestování a ráda bych poznala svět,“ vypráví Daniela, která kromě češtiny ovládá němčinu a angličtinu, jíž se studenti na Glionu dorozumívají.
Glion zvolila proto, že kariéra v pohostinství nabízí neomezené pracovní příležitosti. Navíc práce v oblasti cestovního ruchu umožňuje častější cestování, poznávání nových zemí, kultur a získání konkurenceschopného platu.
Její škola se zaměřuje především na praxi a funguje v podstatě jako hotel, jehož provoz si studenti zajišťují sami. Pracují v kuchyni, na recepci, uklízejí pokoje a obsluhují v restauraci. Během 3,5letého studia absolvují dvě půlroční stáže v hotelech nebo restauracích. Vybrat si můžou zařízení prakticky kdekoli na světě světě, a to buď sami, nebo z nabídek, které studentům přicházejí od nejprestižnějších hotelových sítí, jako je například Four Seasons nebo Mandarin Oriental.
Univerzita Glion kombinuje praktické hotelové dovednosti se špičkovým vzděláváním v úchvatné švýcarské krajině.
Daniela si pro svoji první stáž vybrala německý Mnichov a hotel Mandarin Oriental. Je v týmu namíchaném ze všech možných národností od Peru až po Belgii. „Vybrala jsem si servis, tedy práci obsluhy v restauraci. Jednak mě baví komunikace s lidmi a také si myslím, že se tím člověk hodně naučí,“ vypráví.
Studium dá podle ní člověku hodně do života i v případě, že se oboru nebude dál věnovat. Například umění správně komunikovat s lidmi. Zároveň jde ale o tvrdý obor, který musí člověka opravdu bavit. „Je to byznys na 365 dní v roce. Proto je dobré si dopředu ujasnit, jestli na to má člověk povahu, protože to není jen o zábavě,“ dodává mladá Češka.
This website or its third-party tools use cookies, which are necessary to its functioning and required to achieve the purposes illustrated in the cookie policy. If you want to know more or withdraw your consent to all or some of the cookies, please refer to the cookie policy. By closing this banner, scrolling this page, clicking a link or continuing to browse otherwise, you agree to the use of cookies.